Van back to een beetje naar back to niks - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lenneke Streun - WaarBenJij.nu Van back to een beetje naar back to niks - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lenneke Streun - WaarBenJij.nu

Van back to een beetje naar back to niks

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

24 December 2013 | Ghana, Tamale

Daar ben ik weer,

Mijn afgelopen week heeft vooral bestaan uit veel inpakken en wachten, want op dinsdag avond zaten wij bij de lodge te eten en besloten wij om iets te gaan doen dit weekend. Een weekendje Mole is wel leuk dachten we hier kun je olifanten spotten en lekker bij het zwembad hangen, de reis duurt dan jammer genoeg wel weer 5 uur, alsof je even naar Parijs gaat voor 1 nacht. Maar desalniettemin hebben we een kamer geboekt in het Mole hotel en zouden we vrijdag in de midag vertrekken.

Donderdagmiddag bestond dus vooral uit inpakken, het inpakken voor mijn tas naar Mole maar ook het inpakken van al mijn spullen want maandag zou de grote verhuizing plaats vinden.
Vrijdag stonden wij met volle moed en heel veel zin om half 2 bij het busstation voor onze trip naar Mole. Dat de bussen hier niet altijd op tijd zijn wisten we al van tevoren maar toen wij om 4 uur nog stonden te wachten vonden we het al wat aan de lange kant worden maar die Ghanezen bleven maar zeggen 'the bus to Mole will come' en daar zaten we dan om 7 uur nog steeds op de zelfde plek ondertussen met een houten kont, halfvolle moed, minder zin en een heleboel potjes halli gall verder. Het busstation is gelukkig ook een soort van lokale supermarkt, want alles wordt er verkocht van bh's tot oordopjes en heel erg veel eten dus genoeg om naar te kijken. Na 5,5 uur te hebben gewacht leek het ons niet meer zo verstandig om nog met de bus te gaan als die uberhaupt nog zou komen en hebben we het weekend dus lekker rustig thuis doorgebracht en had ik alle tijd om me koffer in te pakken.

Maandag middag is het dan zo ver na een super lekkere lunch wordt ik om 4 uur door Bash opgehaald in me gezin en moet ik afscheid nemen, het is natuurlijk maar tijdelijk afscheid want ik kan nog gewoon op bezoek gaan maar toch viel het me wel een beetje zwaar ik heb het daar zo naar me zin gehad dus na een dikke knuffel stap ik met mijn fiets en 2 hele zware koffers de taxi in, op dit moment vraag ik me al afvoor hoelang dat goed zal gaan want de achterklep staat gewoon wagen wijd open maarja ik ben in Ghana en hier kan alles dus dit vast ook wel, nou mooi niet dus want we rijden nog geen 100 meter op de drukke weg of mijn koffers en fiets liggen al midden op straat. Na een hoop getoeter van onze mede bestuurders en wat geschuif ligt alles weer veilig in de taxi en zijn we op weg naar de compound mijn nieuwe Afrikaanse huis.

Aangekomen in de compound heb ik een hele grote hut met twee stoelen een tafeltje, iets dat lijkt op een bed maar meer aanvoelt als een houtenplank , een plasgat en een bucket shower buiten. Achter mijn compound ligt het poepveld dus ik kan sochtends de andere vrijwilligers langs zien lopen met hun wc rolletje terwijl ik buiten sta te douchen, het heeft dus echt een beetje een camping gevoel.
De familie is super groot er zijn negen kinderen twee vrouwen en 1 man. Ik werd heel warm onthaald en de kinderen bleven maar kletsen en spelen, in de compound is veel meer leven iedereen is heel de dag buiten aan het koken, niksen of aan het spelen overal rennen kinderen en soms is het al moeilijk te bepalen of het een jongentje of een meisje is laat staan of het ook nog familie is maar hier kom ik vast vanzelf wel achter.
Het enige nadeel in de compound is, is dat er geen electriciteit is dus wanneer het donker wordt is het in je hutje ook echt pikke donker en zo doordacht als ik altijd ben heb ik alleen een opwindbare zaklamp van de ikea meegenomen dat wordt dus op zaklampen jacht morgen.

Ik wens jullie allemaal een super fijne kerst, en hoewel ik nog niet echt het gevoel heb dat het hier kerst is, aangezien het nog steeds 36 graden is en het meerendeel hier moslim is ga ik toch vanavond in mijn mooiste Afrikaanse jurk naar de kerk en heb ik morgen een heerlijk kerstdinner. Geniet allemaal van het heerlijke eten en van je familie en neem maar een paar extra hapjes namens mij!

  • 24 December 2013 - 19:07

    Shani:

    Wat een shitzooi dat heel die Mole bus niet op kwam dagen! Misschien volgend weekend? Haha, als de bus dan wél komt :p
    En super leuk dat je daar kerst gaat vieren! We denken aan je, en maak een foto met je mooie Afrikaanse jurk aan :D

    Kusjes

  • 25 December 2013 - 13:57

    Martine Bohm:

    Lieve Lenneke
    Wat een geweldig verhaal weer, heel leuk om het te lezen. Je ziet het allemaal zo voor je.
    Heel veel plezier bij je nieuwe familie in compound.
    Hele fijne kerstdagen en alvast een goede jaarwisseling.

    Liefs Martine

  • 26 December 2013 - 11:09

    Priet Graveland:

    hoi lieve lenneke alwer heel leuh verslag heb inderdaadeen heel lekker toetje door dorine gemaaakt in gedacgte op jouw geluk gegeten wens je leuke jaarwisseling je maakt watmee daar he? heel veel liefs volgende keer weer dag lieverd knuffel. kus priet

  • 27 December 2013 - 09:42

    Petra Van Streun:

    Lieve Lenneke,

    Dank voor al je mooie en bijzondere verhalen. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Wij wensen jou een hele fijne jaarwisseling en een voorspoedig en gezond 2014.

    Liefs mede namens Johan-Sophie en Ruben,

    Petra.

  • 29 December 2013 - 09:18

    Jane Van Streun:

    Hoi Lenneke,
    Ook nog even een berichtje van mij. Wij hebben over jou verteld aan onze medewandelaars op de Canarische eilanden. Hoe fijn je het daar naar de zin hebt en ook vast weleens een traantje wegpinkt. Maar het geduld wat je hebt in allerlei situaties bv. uren op de bus staan te wachten in de hitte!. Lieve schat hartstikke goed tot het volgende berichtje.
    Oma Jane.

  • 31 December 2013 - 15:56

    Oma/opa Bohm:

    hallo lenneke,

    wij hebben nu pas je laatste verhaal gelezen, slordig he?
    we hebben er wel van genoten, al was meer dan 5 uur op de
    bus wachten misschien niet zo leuk. dat is in onze kleine landje
    misschien toch wel wat beter geregeld. maar ja, jet moet het er
    maar mee dpen.
    het is hier nu oudejaar, buiten is de hele dag al geknal van het
    vuurwerk. het is redelijk goed weer: droog maar wel veel wolken.
    als het droog blijft komt er veel vuurwerk vanavond.

    dank voor je leuke berichten en onze beste wensen voor
    een goed, voorspoedig en gezond 2014. tot ziens.

    oma/opa bohm.

  • 31 December 2013 - 17:10

    Imke:

    Hi Lenneke,

    Je lijkt al volledig in de "Afrikaanse" flow te zijn. Geen bus, dan gaan we gewoon niet, lekker meer tijd om in te pakken. Ben benieuwd of Dorine dat ook snel oppakt!

    Ik ga er in elk geval aan denken in 2014, als ik weer eens gehaast aan het werk ben!

    Een goed en gezond 2014 toegewenst!!

    Imke

  • 01 Januari 2014 - 13:06

    Elfriede Bohm:

    Hoi Len,

    Super handig hè die zaklamp? Ik heb er in Zuid Afrika ook veel plezier van gehad toen de stroom was uitgevallen. De kerst hier was ook erg gezellig, alleen helaas geen 36 graden. Inmiddels is het 1 januari en is iedereen vannacht (vanmorgen vroeg) weer heelhuids thuis gekomen, gelukkig! Jij ook een gelukkig nieuwjaar en veel plezier!!

    Kus, Elfriede Xx

  • 04 Januari 2014 - 18:52

    Rogier En Manon:

    Hi Len!
    Het is zo leuk om met al je belevenissen mee te leven door je fantastische verhalen!
    We wensen jou een heel fijn 2014 en hopen je gauw weer te zien. Maar eerst.... Nog heel veel genieten en nog veel meer mooie verhalen schrijven. Dag meis, liefs van ons.
    Rogier en Manon xx

  • 10 Januari 2014 - 22:24

    Monique:

    ha lenneke en dorine, jullie vinden het vast heel erg fijn elkaar eindelijk weer te zien! vind het geweldig om al je belevenissen te lezen! geniet maar van jullie tijd daar. veel plezier deze maand! groetjes van monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

08 April 2014

De allerlaatste keer...

15 Februari 2014

Een WC pot wat is dat??

15 Januari 2014

Een dakje bijdragen

15 Januari 2014

Ni ti yun paleh!

24 December 2013

Van back to een beetje naar back to niks
Lenneke

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1117
Totaal aantal bezoekers 10749

Voorgaande reizen:

03 November 2013 - 05 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: