Wat Ghanese vertraging... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lenneke Streun - WaarBenJij.nu Wat Ghanese vertraging... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lenneke Streun - WaarBenJij.nu

Wat Ghanese vertraging...

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

28 November 2013 | Ghana, Tamale

Ik probeer nu al anderhalve week me blog te uploaden maar het is me niet echt gegund want elke keer dat ik het probeer valt de stroom uit, doet het internet het niet, heeft Vodafone storing of val ik gewoon in slaap. Daarom uploaad ik er gelijk twee, jullie moeten natuurlijk wel een beetje up to date blijven!

Het is nu alweer twee weken geleden dat hier ik mijn eerste Ghanese oud en nieuw heb gevierd, en wat een feest was dat zeg die Ghanezen zijn helemaal gestoord.
Op de dag van het feest zelf was iedereen vrij rustig over het feest, er zou wat vuur zijn en mannen zouden met messen en geweren rondlopen maar ze wisten toen niet eens zeker of het nou op woensdag of op donderdag gevierd zou worden. Ik stelde me er dus niet zo heel veel van voor, een paar Ghanezen die om een groot kampvuur zouden dansen met hun geweren in de lucht, dacht ik.

Dus toen ik om half negen die avond samen met vier andere vrijwilligers en Bash onze begeleider op de weg stond, kijkend naar een stoet van wel tienduizend Ghanezen allemaal met fakkels, geweren en messen in hun hand wist ik echt niet wat ik zag. Om de seconde hoorde je weer een klap van een geweer of een mes over de grond slepen en bij elke klap kreeg ik weer een kleine hartverzaking. De stoet was via de grote weg, op weg naar het huis van de chief, na een tijdje werden Malou en ik de stoet in geduwd, en daar stond ik dan tussen al die gestoorde dansende idioten, een heleboel waren er ook verkleed en het voelde net alsof we waren ontvoerd door de Taliban die op weg was een land te veroveren. En die negers maar lachen, omdat wij zo bang waren, want zij vonden het volkomen normaal dat het vuur in het rond vloog en het vuurwerk tussen de mensen wordt gegooid. En dan te bedenken dat je in Nederland een vuurwerk bril of een aansteeklont gebruikt en hier wordt je fakkel aangestoken met een deo bus en een aansteker, echt wat een bizarre nacht, als je het leuk vindt om te kijken kan je bij youtube zoeken naar firefestival in Tamale dan zie je een beetje hoe het was. Het was de engste en tegelijkertijd de leukste Oud en nieuw die ik ooit heb meegemaakt!

Om een beetje bij te komen van het feest, zijn we dat weekend samen met 6 vrijwilligers naar Kintampo afgereisd. Hier sliepen we bij Hand in hand en dat is een organisatie opgericht door Nederlanders, en die bieden school en onderdak aan gehandicapte, en hebben daarbij ook een paar vakantie huisjes neergezet. Echt hele luxe huisjes, vergeleken met wat we hier gewend zijn. Daar vandaan zijn we watervallen gaan bezoeken en naar de monkey’s wezen kijken. Het was echt een super lekker weekend, en ik heb hier zelfs mijn eerste regenbui gehad. We zijn teruggereisd met een Tro Tro zo heette de busjes hier, je moet je een beetje groot Marokkanen busje voorstellen die helemaal volgestouwd wordt met mensen, zo’n 50 ongeveer. Het was een reis van 6 uur zonder tussenstop dus wel erg lang, maar ook wel weer heel erg leuk om mee te maken, Afrikaanser kan het bijna niet.

Veder heb ik het echt nog super naar me zin, ik begin me echt al een beetje Ghanees te voelen. Ik kan hele dagen vullen met een beetje niks doen, een ochtendje werken op de school en s’middags winkelen in het stadje of lekker een beetje helemaal niks doen. Onderweg nog een paar vrienden maken , een dutje doen of mijn blog schrijven en s ‘avonds ben je weer helemaal gesloopt.

  • 01 December 2013 - 14:06

    Oma/Opa Bohm:

    hallo lenneke,

    eindelijk wat tijd om al je berichten eens goed door te lezen, want het is nu zondagmiddag.
    wat een verhalen en avonturen daar in tamale en omgeving, met allemaal nieuwe/vreemde
    mensen met hun bijzonderheden, vreemde gebruiken en rituelen. leuk om zo iets eens mee te maken.
    veel plezier verder en tot horens.
    oma/opa bohm


  • 01 December 2013 - 18:06

    Harry:

    Lieve Len,

    Wat weet je het weer mooi te verwoorden. Nu maar hopen dat Ghanesen geen Google translate hebben tussen Nederlands en Ghanees. Maar hoe dan ook enorm fijn om te horen dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt.

    Dikke kus en knuffel, Pa

  • 01 December 2013 - 22:42

    Pieterke:

    Vandaag van je opa en oma,mijn broer en schoonzus van je blog van je vrijwilligerswerk in
    Ghana gehoord.ze waren bij me omdat ik jarig ben.
    Wat schrijf je leuk over je ervaringen daar.ikheb ze net gelezen.
    Dat lezen blijf ik de komende maandan doen.
    Jij veel plezier en leuke ervaringen gewenst.
    Liefs van ons uit
    Leusden


  • 05 December 2013 - 18:28

    Elfriede:

    Hahaha ik moet wel erg lachen om jou leuke en grappige verhalen hoor. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

08 April 2014

De allerlaatste keer...

15 Februari 2014

Een WC pot wat is dat??

15 Januari 2014

Een dakje bijdragen

15 Januari 2014

Ni ti yun paleh!

24 December 2013

Van back to een beetje naar back to niks
Lenneke

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 10783

Voorgaande reizen:

03 November 2013 - 05 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: